Menu

Volem una educació de qualitat

29 Març, 2014 - Educació, Opinió, Serveis Públics

Lluís Ballester – El Periscopi El president Bauzá ha volgut igualar a la seva consellera d’educació i, aquesta setmana, ha dit al Parlament una frase per a la història dels lapsus polítics (vull pensar que era un lapsus): “l’educació de qualitat, pública i en català no és el nostre model”. El PP vincula la presència […]

Lluís Ballester El Periscopi
El president Bauzá ha volgut igualar a la seva consellera d’educació i, aquesta setmana, ha dit al Parlament una frase per a la història dels lapsus polítics (vull pensar que era un lapsus): “l’educació de qualitat, pública i en català no és el nostre model”.
El PP vincula la presència del català a l’escola pública i fa una lluita tan aferrissada com per arribar a dir que no la vol de qualitat. S’equivoquen, creant un problema on no hi era, però sobretot posant en perill tot el sistema educatiu públic. M’explico, el rebuig del català és una senyera amb la qual tapen els ulls per desenvolupar altres polítiques contra l’escola pública de qualitat: redueixen les dotacions de personal educatiu, redueixen els programes de suport a la comprensió lectora i a moltes altres coses, redueixen els programes socioeducatius (TISE), redueixen la participació de les comunitats educatives, etc.
Afortunadament, el català no és un privilegi de l’escola pública, hi ha molts centres concertats que defensen l’escola en català, com per exemple Mata de Jonc i moltes altres cooperatives educatives i centres concertats d’altres tipus. Parlen de la defensa del català com d’una lluita ideològica, però ells sí han carregat d’ideologia totes les seves polítiques educatives, des de les retallades a les reorientacions del currículum. Casualment, no és una ideologia que defensi l’escola pública ni l’escola de qualitat. Vegeu els canvis que ens esperen amb la plena implantació de la LOMCE
Què significa “qualitat educativa”? Per què és tan important? Li podríem demanar al president què opina ell, perquè sembla que el seu govern no ho té clar. Simplificant, podríem dir que és l’escola amb un nivell òptim en tots els seus indicadors, però si no és possible, al menys arribant a les mitjanes estatals. Per aconseguir aquest objectiu tan pragmàtic, a les Illes Balears han de millorar tots els següents indicadors:

Podríem seguir apuntant com ha de millorar aquest sistema educatiu, però és una feina sense sentit en el context polític actual. Tal vegada no era un lapsus del president, la seva frase per a la història era una frase que resumia la seva política educativa: “acabaré amb el català, amb l’escola pública i amb la qualitat de l’educació.”
Indicadors del sistema educatiu de les Illes Balears 2012 (publicat el mes de juny de 2013): http://iaqse.caib.es/documents/indicadors_2012/INDICADORS_2012.pdf
Sistema estatal d’indicadors de l’educació: http://www.mecd.gob.es/dctm/inee/indicadores-educativos/seie2012.pdf?documentId=0901e72b81477552
Professor de la UIB
http://elperiscopi.com

ATTAC Madrid no se identifica necesariamente con los contenidos publicados, excepto cuando son firmados por la propia organización.