Menu

TIL al pil pil

13 setembre, 2013 - Educació, Serveis Públics

Joan RibasEl Periscopi
Sóc pare de dos alumnes i estic preocupat. Sí, molt preocupat. Sembla que el curs començarà amb una vaga indefinida i no hi ha dubte que això no és bo per als meus fills, ni per cap alumne. Però, saben què? Estic amb als professors en les seves reivindicacions, perquè no tinc cap dubte que tot aquest ‘paripé’ del TIL no és més que una maniobra ideològica fabricada per acabar amb un sistema que funcionava , però que no els agradava. Un sistema que només era problemàtic per a alguns pares , però al qual els nens s’adaptaven (llevat d’excepcions, és clar), i com van veure que donant la opció que els pares triessin la llengua el resultat no va ser el que esperaven s’han inventat aquest pastitx per aconseguir el seu objectiu: acabar amb l’ensenyament en català. No em vinguin amb contes, aquí no es tracta que els nostres fills aprenguin anglès, per ventura creuen que hi ha algú que no vulgui que els seus fills l’aprenguin?, es tracta que deixin d’aprendre català.
Entenc perfectament el professorat que en la seva gran majoria se está oposant a aquest disbarat. Algú em pot explicar com es va a aconseguir que els professors aconsegueixin d’un dia per l’altre el nivell d’anglès suficient per poder donar les matèries lectives? Algun dels “genis” als quals se’ls ha ocorregut aquest pla té idea del complicat que és intentar ensenyar en una llengua que no és la teva pròpia? Els meus dos fills treuen excel•lents alts (altíssims) en llengua anglesa, és probable que sàpiguen més anglès que alguns dels professors amb els quals es trobarán, però sens dubte tindran problemes per entendre les explicacions d’alguns professors que no seran capaços d’expressar-se correctament; i això no será per un defecte atribuïble a ells, perquè que jo sàpiga no es va exigir un nivell d’anglès excessivament alt per exercir la seva tasca docent. Un nivell que tindrán d’adquirir alhora que segueixen esforçant-se per estar al dia en la matèria que han d’impartin, que tal com jo ho entenc d’entrada és el més important. Perquè no hi ha dubte que el contingut és més important que el medi, els nostres fills van a l’escola principalment perquè els ensenyin les matèries lectives que estan al programa d’estudis, i el que algunes d’elles hagin de ser impartides en una llengua que no és la nostra serà un greu problema.
Per començar ja he pogut llegir que alguns llibres de text s’han simplificat, o sigui que han reduït el seu contingut, perquè siguin més fàcils a l’hora d’explicar en anglès. És això el que volem? Que els nostres fills sàpiguen menys Geografia o Història però que l’aprenguin en anglès? Perquè els estem preparant? Perquè siguin gent culta amb coneixements, puguin anar a la universitat, cursar una carrera i ser persones preparades o perquè sàpiguen molt anglès i siguin bons cambrers?
Disculpeu-me la simplificació i l’exageració. Tots sabem que l’anglès és importantíssim, tots volem que els nostres fills aprenguin la llengua franca mundial. Però no creuen que aquesta manera de voler imposar-ho és com pretendre matar mosques a canonades? No s’adonen que mai pot funcionar un sistema implantat d’un any per a un altre sense la més mínima planificació? Polítics, deixin que siguin els professionals els que decideixin com i que s’ha d’ensenyar a les escoles . Deixin de tractar el professorat com l’enemic, perquè, els agradi o no, ells són els únics que han decidit prendre el camí, l’ardu camí, de l’ensenyament. I per a això cal tenir vocació.

Membre de la coordinadora d’Eivissa pel Canvi

ATTAC Mallorca no s'identifica necessàriament amb els continguts publicats, excepte quan estan signats per la pròpia organizació.